Nový model britského výrobce luxusních SUV přináší perfektní zpracování, prostorný interiér a nezanedbatelné schopnosti v terénu. I když je potřeba si na něj vyhradit víc peněz než na většinu konkurentů, dává sovu hodnotu na odiv v každém detailu. A předvedl se v dobrém světle i při jízdách na silnici.
Design
Nový Range Rover Sport sice v hierarchii značky zapadá mezi kompaktní Range Rover Evoque a velký sedmimístný Range Rover Sport, ale 4,8 metru dlouhé SUV působí urostlým dojmem.
Snad je to masivní přední kapotou s maskou chladiče, která může mít podle verze několik barevných provedení.
Nebo koly, ta mohou dosahovat až obrovské velikosti 22 palců.
Designéři mohutnost SUV ovšem zjemnili detaily, když nasadili úzké LED světlomety.
A také kliky, které se po zavření vozu nebo po rozjetí zatáhnou do dveří.
Pozoruhodné je i dvoubarevné schéma s černou střechou, které z vozu dělá velmi nápadný stroj.
Velar samozřejmě nezklame ani uvnitř. Už jen díky tomu, že seznam jeho výbavy a dalších příplatků je dlouhý 38 stran. Kabinu může zdobit kůže.
Britové ovšem nově myslí i na zákazníky, kteří se snaží výrobkům z kůže vyhýbat. Je proto možné kabinu a sedadla nechat vyzdobit látkou dánské značky Kvadrat, která se zabývá výrobou luxusních potahů.
Takto vypadá látkový interiér v Range Roveru. Připomíná drahou sedačku.
K tomu se přidává soustava lesklých displejů s HD rozlišením nebo ovládacích ploch reagujících na dotyk na volantu, takže má nakonec posádka z kabiny dojem, jako by se ocitla v obývacím pokoji hi-tech domácnosti.
Praktičnost
Uvnitř Velaru se budete cítit jako v luxusním voze, ať už si vyberete z příplatků cokoliv. Sedí se vysoko s dobrým výhledem nad okolním provozem, dobře se kouká i do rozměrného zadního skla a šikmo vzad. Palubní deska má čistý design a je velmi přehledná. Alespoň se to na první pohled zdá, i díky tomu, že většina funkcí přešla z tlačítek do obrazovek.
Volant je tlustý a velký, stejně jako u větších Range Roverů, což řidiči dodává pocitu velikosti vozu.
Nejsou na něm už klasická tlačítka, ale lesklé plochy, které svítí. Pokud jednu z nich používáte, ostatní zhasnou, aby bylo jasné, jakou funkci právě řešíte.
Klasické budíky už u Range Roveru Velar nenajdete. Nahrazuje je displej s HD rozlišením (to mají ostatně i další). Podobně jako u konkurence si u něj můžete volit celou řadu nastavení a vzhledů.
Střed palubní desky je pak doménou dvou lesklých obrazovek, obě jsou také v HD rozlišení a obě jsou dotykové. Horní je určena hlavně médiím a navigaci.
Ceník
P2501 559 085 Kč
motor: benzinový s turbem , objem motoru: 1998 cm³ , výkon motoru: 184 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 235/65 R18
P3001 657 579 Kč
motor: benzinový s turbem , objem motoru: 1998 cm³ , výkon motoru: 221 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 235/65 R18
D1801 896 191 Kč
motor: turbodiesel , objem motoru: 1999 cm³ , výkon motoru: 132 kw , stálý, nebo přiřaditelný pohon všech kol , brzdy: kotoučová/kotoučová , kola: 255/50 R20
Motor
Čtyřválec má neoddiskutovatelnou výhodu - velmi rozumnou spotřebu. Za celý týden jsme s ním sice jezdili za výsledný průměr 8,1 litru nafty na 100 km (to je méně než v případě Land Roveru Discovery se stejným motorem), ale na některých cestách si řekl i o půl litru méně. Byli jsem velmi mile překvapeni, snad pomáhají i aerodynamičtější tvary auta nebo jeho na poměry velkých SUV nízká hmotnost. Řeč je o 1765 kilogramech.
Navíc výkon 240 koní stačí víc než dost. Vždyť s autem dokážete zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy! Není to super rychlé, ale dynamicky stačí na pohodlné předjíždění. Je to dáno i velmi slušným točivým momentem, který má hodnotu rovných 500 Nm. Tolik síly bychom čekali spíš u šestiválce.
Vtip je ale v tom, že spolu s nákupem čtyřválce se musíte smířit i s tím, že zatímco vaše auto je na první pohled luxusní, o zvuku, který vyluzuje, se to rozhodně říci nedá. Šestiválce, které jsme mohli vyzkoušet v Norsku znamenaly, že na palubě panovala naprostá akustická pohoda. A to k luxusu také patří. Menší diesel je však mnohem více slyšet, nejen zvenčí, ale i zevnitř. A také při každé akceleraci. Naštěstí ho osmistupňový automat drží v rozumných otáčkách a tak tolik neruší třeba na dálnici. Zvukový zážitek k luxusnímu autu patří také a tady se čtyřválcový Velar rozhodně na jedničku nepředvedl.
Spotřeba paliva
Průměrná spotřeba se v první části testu ustálila na hodnotě 9,9 l/100 km, trasu přitom tvořila z poloviny dálnice a z druhé poloviny provoz ve městě a blízkém okolí. Jízdou v terénu a zkoušením dynamických schopností se spotřeba zvýšila na 10,9 l/100 km. V závislosti na způsobu použití a jízdním stylu proto lze počítat s průměrnou spotřebou mezi 9 až 11 litry na 100 km a dojezdem kolem 700 km. A to při stálém pohonu všech kol, provozní hmotnosti 2,7 tuny a z aerodynamického hlediska nepříznivém tvaru karoserie (součinitel odporu má hodnotu 0,37).
Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h točí motor na šestý převodový stupeň 1700 min-1, v tomto režimu si řekne o 9,3 l/100 km. Stejná zkouška při rychlosti 130 km/h zvýšila otáčky motoru na 2250 min-1 a odběr z nádrže mírně vzrostl na 9,7 l/100 km. Při městské padesátce pak motor točí na pátý převodový stupeň pouze 1100 min-1 a pokud držíte konstantní rychlost, vystačí si s 4,7 l/100 km.
Řízení
Řízení je, jak bývá u velkých SUV, poměrně lehké. Účinnost posilovače je ale proměnlivá podle toho, jaký zvolíte jízdní režim. Na SUV je ovšem reakce vozu velmi ostrá, řízení spíš připomíná ostrý hatchback. Oproti velkému Range Roveru, kde se volantem kroutí jak na zaoceánském parníku, je to velký posun. Tady má Velar tedy blíže k Evoqu.
Bezpečnost
Range Rover se testů Euro NCAP poprvé účastnil teprve v roce 2002, kdy bylo různými nárazy zničeno několik vozů předposlední generace. Výsledkem byly čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících a jedna hvězda za ochranu chodců podle tehdejšího způsobu hodnocení.
Jeho nástupce v podobě nejnovější generace Range Roveru získal sice plný počet pěti hvězd, ale má prostor ke zlepšení prakticky ve všech kategoriích. Především výsledek z oblasti ochrany chodců je nebezpečně blízkou současné hranici 60 % potřebných pro zisk pěti hvězd.
Předmětem testu byl Range Rover 3,0 TDV6 s karosérií pětidvéřové SUV, výbavou Vogue, pohotovostní hmotností 2313 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.